Hoppa till huvudinnehåll

”Tesla-konflikten berör oss allihopa”

Teslakonflikten hårdnar och utökas. Världen följer med stort intresse när den svenska fackföreningsrörelsen ger världens rikaste man en match han aldrig ska få vinna.
Rött åkte ut till Teslas svenska huvudkontor i Upplands Väsby och mötte strejkvakter från IF Metall, ett gäng erfarna LO-ombudsmän som promenerar och konfronterar strejkbrytare och – en rasande Teslaägare.

– Ni är lata och vill inte arbeta och vi har faktiskt en fri vilja allihop! Om jag inte gillar ett jobb kan jag byta arbetsplats så ni ska inte stå här och sabotera och stå i vägen för mig! Jag ska fan ha mina nya torkarblad!

Det är så bitande kallt att när den uppretade mannen fräser fram orden bildas små isdroppar runt munnen. Han har lämnat sin Tesla runt hörnet till huvudkontoret, TM Sweden, i Upplands Väsby och ska in på servicebutiken. Det är här utanför entrén han stöter ihop med K-G Wanngård och kamrater, alla tidigare LO-ombudsmän. K-G kallar sig även agitator ibland, halvt på skämt, halvt på allvar, och gör skäl för namnet.
– Har du tänkt på att Tesla aldrig skulle erbjuda villkor i nivå med kollektivavtalet om vi inte tillsammans hade kämpat för kollektivavtal i Sverige. Det är kollektivavtalen som sätter nivån för anställningsvillkoren. Hur ser det ut i resten av världen? Överallt och alltid så pressar de internationella företagen nivån lägst möjligt, säger K-G.
– Jag kan faktiskt tänka själv, jag har faktiskt IQ 136! skriker Tesla-mannen tillbaka och viftar med sina trasiga torkarblad. Sen tränger han sig fram genom vår grupp som naturligtvis ger honom fri passage. Han halkar till i snön, rycker ilsket upp dörren och går in.

Här utanför står också en ung vänlig bilmekaniker, utsänd av arbetsgivaren för att hålla koll på vad som händer. Stämningen mellan honom, K-G och de andra är respektfull, även om de inte håller med varann.
– Vi har redan dragit våra argument, så nu pratar vi mest lite bridge och whist med varann, säger K-G och skrattar vänligt, den unge mannen ler försiktigt tillbaka.

Termometern visar 10 minusgrader när jag och Vänsterpartiets fackligpolitiske sekreterare Gunnar Westin kommer till marknadsplatsen Bredden i Upplands Väsby. Här finns Scandic InfraCity, InfraMässan, konferenscenter och flera butiker och restauranger. Här finns alltså också Teslas huvudkontor i Sverige med servicebutik och verkstad, här finns IF Metall med tält och strejkvakter och här finns gänget pensionerade ombudsmän från LO som dragit igång sympatipromenader precis utanför entrén varje måndag. Just den här måndagen har också Marcus Wetterberg, ordförande på Livsklubben Kopparbergs Bryggeri, kört hela vägen från Ludvika för att visa stöd.
– Vi uppmanar alla att göra det vi gör, promenera vid Teslas verkstäder, säger Christer Rydh (tidigare ombudsman på Seko). Snacka med dem som kommer dit! Förklara att det faktiskt pågår en strejk, och att det här som händer går långt utöver dem som jobbar på Tesla, det handlar om hela samhället.
– Många är unga och många har varit kort tid i Sverige, de känner inte till hur den svenska modellen funkar. Det skulle vara bra om vi hade mer folk med bakgrund i andra länder bland ombudsmännen. Hela den gruppen är ju inbjuden på arbetsmarknaden med armbågen, det är vårt eget fel, de fackliga organisationerna har inte fått dem att känna sig tillräckligt välkomna, säger Krister Strömberg, fd ombudsman Byggnads.

Innan vi ger upp för dagen hinner K-G också med en liten historisk utläggning om hur den moderna arbetarrörelsen ju började i slutet av 1800-talet, med just strejker. Där föddes fackföreningsrörelsen, kvinnorörelsen, SAP, Verdandi och ABF.
-Där började vi organisera oss, där började det moderna Sverige som alla säger sig älska, bildas. Men många har ju glömt bort det där. Tesla-konflikten är en nyttig påminnelse, säger K-G.
-Teslakonflikten skapar intresse för den svenska modellen, vad den faktiskt innebär. Alltså organisationsgraden sjunker, folk är allmänt vilsna, och då är det ett bra tillfälle att faktiskt prata om det här. Det är klart att det finns en möjlighet för hela arbetarrörelsen. Det här berör oss allihopa!
-Strejkbrytare vi pratar med säger att ”men alla måste kunna göra sitt eget val”. Nej, säger jag, man kan inte göra valet att vara strejkbrytare, säger Christer Rydh.

Teslakonflikten har växt på ett sätt som inte hänt sedan Toys´r Us strejken. Det värmer alla i kylan att tänka på sympatiåtgärderna från svenska fack, hittills Transport, Elektrikerna, Fastighets Seko, Målarna, Byggnads, ST och Musikerförbundet, och så är snart hela norden med. Danska transportfacket har varslat om sympatiåtgärder med strejken i Sverige, liksom norska fack i onsdags. Och finländska bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT meddelade igår att från och med den 20 december kommer AKT:s hamnarbetare att sluta stuva och nedmontera Teslabilar som ska transporteras till Sverige.

Världens blickar är också riktade mot den svenska strejken, som har omskrivits i bland andra NY Times och BBC, CNN, Economist, Financial Times, Guardian och Wall Street journal. Vänsterpartiets chefsekonom Sandro Scocco skriver också, i Arbetet idag, om Teslastrejken : “Den kamp IF metall nu för mot Tesla är extremt principiellt viktig och motiverar alla de insatser som nu görs.” Och om Elon Musk konstaterar Scocco att ” Han har mycket mer gemensamt med förmögna rövarbaroner som Rockerfeller, Vanderbilt och JP Morgan. Alla från den epok Mark Twain gav namnet ”Gilded Age”, därför att den glittrade på ytan, men var genomkorrupt under.”

När det gäller bråket om registreringsskyltarna, där Tesla vill tvinga Postnord att leverera dem trots sympatistrejk från ST och Seko, står också facket och Postnord på samma sida. I sitt yttrande till tingsrätten går företaget in till strejkrättens försvar, rapporterar Arbetsvärlden:
”Det vore/…/djupt olyckligt om tingsrätten skulle bifalla Teslas yrkanden om interimistiska säkerhetsåtgärder, och därigenom tvinga PostNord till dispositioner som/…/medför en risk att de anställdas grundlagsskyddade rätt till stridsåtgärder kränks.”, skriver Postnords ombud i sitt yttrande.

Men det är inte så att inte motkrafterna finns, och de består inte bara av enskilda Teslaägare. Almega har uttalat sig kritiskt mot framförallt sympatistrejkerna, liksom Företagarnas kommande ordförande Benjamin Dousa, och inför förra fredagens upptrappning uttalade sig Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke för första gången, i Dagens Industri, om Tesla-konflikten, och menade att sympatiåtgärderna är orimliga.
LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson har reagerat starkt på det.
– Det här kommer få konsekvenser för våra relationer framåt, så enkelt är det. Om vi inte kan lita på att de inte driver såna här frågor, och på att de står upp för det som vi är överens om, att vi inte ska ha strejkbryteri på svensk arbetsmarknad. Ja, då blir det väldigt svårt för oss att samverka och kunna lita på de här direktörerna. De borde stå upp för vår modell. De visar att de är syltryggar helt enkelt, säger Torbjörn Johansson i en intervju med Sveriges Radio Ekot.

Vårt lilla gäng går självklart också bort till IF Metalls tält en bit bort och träffar deras strejkvakter Per Svensson, ombudsman och Michael Wallbom. Jag ställer några frågor till Per Svensson:
Vad är er erfarenhet på plats som strejkvakter. Du sa nyss här att det ändå verkar som om strejken börjar få effekt?
– Ja, det som jag har kunnat se nu, för nu har jag stått ett antal pass under ett par veckor, det är att det ändå verkar bli mindre aktivitet här vid den här Teslaverkstaden. Det pågår ju fortfarande strejkbryteri därinne, det kommer kundbilar, det åker kundbilar- här kommer en taxibil bland annat, en Tesla.

Men var kommer de här strejkbrytarna ifrån?
-Huvudparten är nog de som är anställda här, som fortsätter jobba trots att vi utlyst strejk. Och vi har ett antal medlemmar i det gänget. Vi har ju försökt, och det gjorde vi redan innan konflikten bröt ut, att få kontakt med dem, prata med dem och få dem att ställa upp på stridsåtgärderna. Men de vågar knappt prata med oss!

Vad är de rädda för, att bli av med jobbet eller?
Det som vi har fått höra är uppgifter som har gjort gällande att deras chefer har sagt att det är valfritt för dem, de kan strejka om de vill, det är upp till dem, men då kanske inte de får någon semester, eller så kanske inte de får sin bonus, eller olika såna typer av uttalanden. Det är sånt som jag har fått höra av kollegor.
– Sen så fick vi höra också från en Teslaanställd som pratat med en kollega till mig att hans chef sagt att det är helt valfritt för den som vill delta i strejken, men de som tänker göra det kan ta och lämna in sitt passerkort och sina kläder och det som tillhör Tesla innan de går ut i strejk. Så den bilden jag får är att de på olika sätt utsätts för påtryckningar från arbetsgivaren.

Sen har vi det här argumentet som Tesla framfört att det skulle vara ”onödigt” att ha kollektivavtal eftersom Tesla påstår sig ha ett lika bra, eller bättre eget avtal för sina anställda. Hur kommenterar du det?
-Ja dels är det kunskap som saknas om kollektivavtal, men också att arbetsgivaren har tillgång till de här unga killarna, som ofta inte varit på så många arbetsplatser utan är unga och många är ganska nya i Sverige dessutom. Många vet inte heller att en duktig bilmekaniker ganska enkelt kan få ett nytt jobb. Bilmekaniker är ett bristyrke i Sverige. Där har ju Tesla tillgång till de här killarna åtta timmar varje vardag, och pratar med dem , och påstår att får ni kollektivavtal blir det sämre villkor än vad ni har idag.
-Tesla hävdar alltså, utan att vi kan säga emot, att de får sämre lön med kollektivavtal. Det stämmer ju inte, men de har möjlighet att mata på med en massa uppgifter, korrekta eller inte korrekta, åtta timmar om dan. Vi lyckas knappt få prata med de anställda överhuvudtaget. Och då blir det ju svårigheter för oss att få dem att fatta vad det här handlar om. Sen är det ju klart att vi hoppas att de ska läsa vad alla medier skriver om konflikten.
– Till och med ekonomen Lars Calmfors skrev ju i DN att han hade velat ha kollektivavtal om han hade haft Elon Musk till chef! Sen är det ju såna från Almega och liknande som är ute och dividerar om sympatiåtgärderna, och Benjamin Dousa som är tillträdande chef på Företagarna som direkt stöder strejkbryteri, det är fruktansvärt!

Men kan Tesla-konflikten också vara en möjlighet för fackföreningssrörelsen, att det blir skarpt läge, vad tror ni om det?
-Ja, i viss mån, men det beror ju också på vad som händer framåt. Det är klart det är bra att det förs en diskussion om vad facket gör, och har gjort, och varför det är så viktigt att vi har ett kollektivavtal. En sån diskussion vill ju vi ha, för vi vill ju att man ska veta varför man är med i facket och varför det är viktigt.

Hela starten på arbetarrörelsen började ju som en serie strejker, kan det bli en nystart?
Det handlar ju om vår arbetsmarknadsmodell också. Om Saltsjöbadsavtalet som en grundsten i det. Där gjorde ju parterna upp, man skulle inte pyssla med strejkbryteri, det var ju arbetsgivarna med på också.
-Sen hoppas ju vi att det här ska gå bra, att vi ska få ett avtal så fort som möjligt. Det är inte givet, så vi kommer ju att jobba på, säger Per Svensson, IF Metall.

Ett av de hot som strejkande personal på Tesla säger sig ha mottagit gäller de bonusprogram Tesla lockar med. Programmet kallas ”vesting” och innebär att den anställde som sköter sig enligt arbetsgivaren kan få antingen extrapengar eller samma summa i Tesla-aktier.
Enligt IF Metalls förbundsjurist Darko Davidovic kan Tesla inte hota med att dra in bonosprogram för att anställda strejkar och skulle de göra det kommer IF Metall att ta strid även när det gäller det.
-Jag kan informera de medlemmar som är oroliga för att de ska förlora aktieprogrammet: ”Nej, det gör ni inte. Och gör ni det så kan vi driva process för er,” säger Darko Davidovish till Arbetet.

Vi avslutar dagen med att värma våra frusna fötter på en lunchrestaurang på Bredden, och K-G och hans gäng lovar att de ska fortsätta sina promenader framför huvudkontoret varenda måndag, och det lär bli fler, för den här Tesla-konflikten bara växer.

Och, en sen uppdatering: Stefan Granér, fd tryckare och fd ordförande för Grafikernas fackförening i Stockholm, har tillsammans med några till redan hakat på K-G:s initiativ genom att åka ut till Tesla i Segeltorp för att stötta och uppmuntra strejkvakterna. Där träffade han Marco Portillo en gammal arbetskamrat från Crane (Tumba sedeltryckeri) som numera är metallare.

Stefan Granér & Marco Portillo

Rött ringde upp Stefan Granér för en kommentar:
-Ja, vi är ett gäng gamla grafiker som har träffats och haft studiecirkel om Örjan Nyström och vi hade hört talas om vad KG satt igång och bestämde att vi skulle göra detsamma. Så vi åkte ut till Segeltorp. Det kändes jättebra faktiskt, så vi fortsätter, och uppmanar alla som kan att göra detsamma över hela landet.
Nästa gång ska Stefan Granérs gäng besöka Tesla i Huddinge. ”Jag kommer att lägga ut tid och plats senare. Alla nya och gamla kämpar och kompisar uppmanas härmed att hänga på!” skriver han på Facebook.

Budkavlen går alltså! Sympatiåtgärderna sprider sig i Tesla-konflikten!

Sista ordet går till till K-G Wanngård, som skriver såhär i ett inlägg om Tesla-konflikten som möjlighet för arbetarrörelsen att resa sig, igen:
” Det måste gå att få ljuset på kapitalismens avarter och på det förbannade patronvälde de vill återinföra.”

Läs gärna mer om det senaste i Teslakonflikten här:

Taggar