Hoppa till huvudinnehåll

Trollfabrik på Twitter

Trollfabriker med okända sponsorer påverkar det svenska valet på Twitter.

Köpt manipulation som främst prånglar rasistiska budskap men även stöd för kärnkraft.

Det visar den internationellt erkände experten Alberto Escorcia, som gjort en dataanalys av den svenska valrörelsen på uppdrag av Aftonbladet Kultur.

Aftonbladet Kultur bad Escorcia studera om svenska politikers kommunikation på Twitter tyder på manipulation.

Enligt Alberto Escorcia är svaret: Ja, det finns tydliga tecken på manipulation i den svenska valrörelsen online.

Ett exempel är ”Kabul-tweeten”, SD:s rättspolitiske talesperson Tobias Anderssons tweet om det kampanjmålade tunnelbanetåget. ”Välkommen till återvandringståget. Du innehar en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul” fick enorm spridning på twitter, och därefter i traditionell media, men analysen visar att uppmärksamheten förstärktes kraftigt med just koordinerad manipulation.

Efter att tweeten skickas, retweetas den av en stor mängd konton. Dessa konton är synkroniserade och programmerade att automatiskt retweeta det han lagt ut. Därefter förstärks tweeten av ”cyborg”-konton – som styr flera konton samtidigt.

Även Hanif Balis twitterflöde visar enligt Alberto Escorcia tydliga tecken på koordinerat beteende med avsikt att manipulera Twitters algoritm.

Trollfabriker lyfter också systematiskt tweets från Moderaternas officiella konto, även för välkända rikspolitiker, inte minst när det gäller positiva tweets om kärnkraft

Den koordinerade manipulation på Twitter i svensk valrörelse är enligt Alberto Escorcia ”värre än i Mexiko”.

Väljarna och medierna får en skev bild av valdebatten på Twitter, och det finns tusentals konton som bryter mot företagets riktlinjer. Enligt deras egen policy borde samtliga involverade konton stängas av eller raderas direkt, skriver Mattias Beijmo på Aftonbladet Kultur.

Taggar